Ghidul celor 5 pasi pentru o viata sanatoasa

bowl
5 sfaturi de a ramane sanatos in sezonul rece
7 decembrie 2016
spital arsi
Spitalul de Arsi din Bucuresti dezinfecteaza cu lampi bactericide Biocomp!
14 decembrie 2016
LimberTreeYoga

1. Mananca sanatos!

Esti ceea ce mananci, Spune-mi ce mananci ca sa-ti spun cine esti, Minte sanatoasa in corp sanatos sunt doar cateva adevaruri universale general valabile care subliniaza legatura fireasca dintre organism-minte-suflet. Aspectul fizic, starea de sanatate fizica si cea mintala sunt corelate in mod direct cu felul in care ne alimentam și cu ce fel de alimente consumam zilnic.

In plus, starea noastra de spirit sau de dispozitie este direct proportionala cu starea de sanatate a corpului, implicit necesarul de substante nutritive pe care ni le procuram prin alimentatie. Trebuie sa recunoastem ca informatiile pe care le avem despre anumite alimente, e posibil sa fi capatat legitimitate sociala colectiva, desi ele nu sunt chiar cum credem noi: un studiu publicat in The New York Times, pe 5 Iulie 2016, dezvaluie diferente semnificative intre recomandarea Specialistului Dietetician Nutritionist si perceptia publica, pentru o gama variata de alimente consumate in mod frecvent. De exemplu, batoanele cu Granola au obținut un procent de 28% din partea nutritionistilor-ca aliment sanatos  si 71% din partea publicului, uleiul de cocos-37% din partea nutritionistilor dar 72 % din partea publicului, asadar, putem observa ca exista discrepante intre ceea ce credem noi ca este sanatos si ceea ce ne recomanda studiile și expertii in domeniu. Articolul integral il gasiti aici.

 2. Odihneste-te!

Prin odihna, putem intelege o atipire de 10 minute, o reverie de 20 de secunde sau un somn profund de 8 ore. Indiferent de lungime, repausul ofera energie acelor organe interne epuizate si refacere celor afectate. De exemplu, in cartea ”Aus eigener kraft/Din propria noastra putere”, autorii Jahanna Paungger si Thomas Poppe, descriu importanta bioritmului cotidian al organelor interne prin expunerea amanuntita a ritmului functiilor acestora, in intervale orare: inima 11:00-13:00, plamanii 3:00-5:00, stomacul 7:00-9:00, ficatul 1:00-3:00, spina si pancreasul 9:00-11:00, rinichii 17:00-19:00.

De-a lungul timpului, semnificatia somnului a atras totdeauna preocuparea ganditorilor: Aristotel explica somnul prin posibilitatea „ de a racori clocotele acumulate in timpul zilei”, Shakespeare numea somnul „balsam pentru sufletele mahnite, a doua putere a marii naturi; restauratorul primar al banchetului vietii”, iar Freud a asociat somnul cu „o calatorie simbolica inapoi in timp, in siguranta pantecului mamei”.

Cand ne gandim la odihna este necesar sa punem la socoteala oprirea activitaților desfasurate in mod obisnuit acasa si la serviciu, detensionarea organismului si a mintii prin oferirea unui ragaz de liniste, si un somn sanatos, crucial pentru a ne reface complet.

  

3. Practica un sport!

Activitatea fizica inseamna sa ne descoperim si sa ne punem in miscare fiecare muschi. Se spune ca oamenii activi sunt mai sprinteni, mai energici, mai amuzanți, mai sensibili si mai plini de viata.

Acum 2500 de ani, Hipocrate spunea: Cel mai bun prieten al omului este mersul pe jos, Chiar daca poate parea o activitate banala, de fapt mersul pe jos mentine conditia fizica si determina numeroase beneficii pentru sanatatea organismului: intareste inima, previne aparitia diabetului, atenueaza simptomele de depresie, s.a.      

Pe langa mersul pe jos, exista si alte forme accesibile de activitate pe care le puteti desfasura: dans, yoga, fitness, pilates, fotbal cu prietenii sau chiar o curatenie generala in toata casa poate fi considerata ca efort fizic.

4. Iesi din rutina!

„Daca esti in zona de confort,

Si ti-e frica sa te aventurezi afara,

Aminteste-ti ca toti castigatorii au fost

La un moment dat, plini de indoiala.” – Autor necunoscut

Rutina este factorul principal care ne opreste sa progresam, sa invatam si sa experimentam lucruri noi, in viata de zi cu zi. Motivul este unul banal: ajungem sa ne plictisim de o anumita activitate, melodie, reteta culinara, local etc, deoarece am ajuns sa le repetam ca pe un ”reflex inconstient.”

Uneori rutina ne poate oferi senzatia de confort si control insa trebuie sa fim atenti deoarece, spun specialistii, rutina nu este chiar benefica pentru creier si organism. Conform revistei Psychologies: ”rutina este definita drept obisnuinta noastra de a gandi si a actiona mereu in acelasi mod.” Daca vrei sa cunosti acele strategii care te vor determina sa fii mai spontan si sa micsorezi numarul activitatilor obisnuite, te invitam sa citesti acest articol.

  

5. Autocunoaste-te!

Cand vorbim despre autocunoastere ne referim la acel proces prin care raspundem la intrebarea ”Cine sunt eu?”, ea conducand la schitarea unei reprezentari mentale despre propria persoana sau imaginea de sine. Componentele imaginii de sine se impart in: imagine de sine fizica, psihica si sociala, acestea modificandu-se in timp si contribuind la evoluatia si transformarea identitatii eului nostru.

Psihologul si psihanalistul Erik Erikson descrie după Concise Encyclopedie of Psychology, 1987, p. 561 formarea identitații ca un proces de integrare a tuturor identificarilor anterioare si a tuturor imaginilor de sine. Nu este doar o integrare, ci o restructurare a lor în lumina viitorului anticipat. Autocunoașterea conduce asadar la formarea imaginii de sine si la structurarea identitatii proprii.

Citate celebre despre viață și sănătate:

    • Prezentul sa-l traiesti cu invataturile din trecut si cu visurile din viitor. (Paulo Coelho)
    • Nu trebuie sa-ti fie frica de nimic in viata. Trebuie doar sa intelegi. (Marie Curie)
    • Sa iti doresti sa fii sanatos este o parte din sanatate. (Seneca)
    • Devreme la culcare, devreme la trezit fac ca un om sa fie sanatos si intelept. (Benjamin Franklin)
    • Slabiciunea unui organism slabeste mintea. (Jean Jacques Rousseau)
    • Pentru a pastra sanatatea este o datoria morala si religioasa, sanatatea este baza tuturor virtutilor sociale si ele nu mai pot fi utile atunci cand nu suntem bine. (Samuel Johnson)
    • Sanatatea este un cuvant mare. Ea cuprinde nu numai corpul, ci mintea si spiritul ci si perspectiva unui om (James H. West)
    • Cel mai bun doctor ofera intotdeauna cat mai putine medicamente. (Benjamin Franklin)
  • Fiecare om este autorul propriei sale sanatati. (Buddha)

Sursa: http://www.sfatulmedicului.ro/

Lasă un răspuns